tisdag 25 april 2017

Sjukvården i Gävleborg

Igår fick jag ett brev. Ett brev från region Gävleborg med en kallelse att jag ska ställa in mig för provtagning den 25 maj. Fastande från kl 22 kvällen före. Inte en enda hänvisning till vem som "beordrat" provtagningen eller varför. En liten hint fick jag genom att det stod "Din hälsocentral" längst ner på brevet.

Nu är det så att jag går på någorlunda regelbundna kontroller på onkologen i Gävle sedan snart två år tillbaka. Jag drabbades av Lymfom och behandlades med cytostatika sommaren 2015 och har var tredje månad därefter fått ett kuvert med samma tryck på utsidan, dvs "Region Gävleborg". Innehållet har varit en kallelse till återbesök och en bifogad provtagningsremiss med en uppmaning att nån dag före besöket ordna en provtagning varhelst jag befinner mig i landet.

Så inte den här gången. Jag vet att onkologen planerar att kalla mig i juni men tyckte att kallelsen kom väl tidigt. Och ingen provtagningsremiss var bifogad. Hmm?? Med tanke på sista raden "Din hälsocentral" börjar jag fundera??  Ja, just ja... För en månad sedan begärde jag ett nytt recept på den blodtrycksmedicin jag äter sen 5 år tillbaka. Kan det vara det som väckt hälsocentralens intresse för att kolla mina provvärden?

Sagt och gjort så skriver jag till "Din hälsocentral" via 1177. se: "Fick kallelse från er för provtagning 25 maj och vill veta vad det handlar om. (OBS att 25 maj är kr. him. dag!!) Vet att jag ska till onkologen i Gävle i juni. Är det samordnat med detta? Vill f.ö. ta ett PSA-prov i samband med nästa provtagning...." Visst skulle det väl vara smart att göra en enda provtagning istället för två när det inte är frågan om akutsjukvård tänkte jag.

Och svaret jag fick andas att ssk öht inte har pratat med doktorn om detta. "Tack för upplysningen. Dessa prover är bokade enl dr K Kibreab (ej onkologen) prover är bokade 23/5 och du ska vara fastande från kl 22 kvällen före. Har lagt en förfrågan om PSA prov till dr." 

Inte så konstigt att sjukvården går på knä när man inte klara att samordna det som inte är akut. Och min upplevelse är att ssk "står på tå" utanför dr dörr och inte vågar kliva på. Rätta mig om jag har fel!

Och som patient upplever jag att man ska sitta vid sin brevlåda och vänta på kallelse via "snigelpost". Att få kallelse/inbjudan på annat sätt verkar inte vara möjligt vilket innebär att vi som är i vårdsvängen inte kan befinna oss på annan ort för då riskerar vi att missa den "beordrade" inställelsen för provtagning! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar